Σάββατο, 19 Φεβρουαρίου 2011

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ ΚΑΙ ΦΩΝΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ.



Έρευνες έδειξαν ότι τα νήπια μέσα από προγράμματα φωνολογικής εξάσκησης είναι ικανά να βελτιώσουν το βαθμό φωνολογικής συνειδητοποίησης τους, δηλαδή να συνηθίσουν να διακρίνουν καλύτερα , να «ακούν» τα φωνήματα ,πχ στη λέξη τηλέφωνο, ο πρώτος ήχος είναι τ.
Αυτή η εξάσκηση αποτελεί άριστη προετοιμασία για τη διδασκαλία της ανάγνωσης που θα ακολουθήσει στο δημοτικό.

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ
Όσο υπάρχει μουσική, τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο.
Όταν η μουσική σταματά, τα νήπια κάθονται τυχαία σε κάποια καρέκλα.
Η νηπιαγωγός τα βοηθά αν χρειάζεται να διαβάσουν την συλλα
1. Η ΜΠΑΛΑ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ.

Κάνουμε ένα κύκλο. Η νηπιαγωγός πετάει σε ένα παιδί τη μπάλα που καίει και του λέει μία συλλαβή πχ γα.
Το παιδί που την πιάνει πρέπει να σκεφτεί γρήγορα μία λέξη από γα και να την πετάξει πάλι γρήγορα πίσω στη νηπιαγωγό.
Από τη στιγμή που το νήπιο πιάνει στα χέρια του τη μπάλα, οι υπόλοιποι μετρούν αργά ως το δέκα.
Αν σε αυτό το διάστημα, το παιδί δεν καταφέρει να βρει κάποια λέξη «καίγεται»
και αποχωρεί από το παιχνίδι..

2. ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΑΡΕΚΛΕΣ ΜΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ.

Πάνω σε καρτέλες, γράφουμε τόσες συλλαβές όσα και τα παιδιά της τάξης και τις τοποθετούμε πάνω σε καρέκλες όσες τα παιδιά.βή τους.
Πρέπει να πουν μία λέξη από τη συλλαβή που έχουν.
Το παιχνίδι επαναλαμβάνεται
Για κάθε σωστή απάντηση, παίρνουν ένα πόντο.
Κερδίζει αυτός με τους περισσότερους πόντους.

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ.

ΤΟ ΤΥΧΕΡΟ ΖΑΡΙ.

Σε ζάρι που έχει φτιάξει η νηπιαγωγός, έχει γράψει έξι καταλήξεις.
Τα παιδιά ρίχνουν ένα , ένα το ζάρι.
Η νηπιαγωγός διαβάζει την κατάληξη και το παιδί πρέπει να πει μια λέξη που να τελειώνει με την κατάληξη που έτυχε πχ άρι, όνι, ούλα, άκης, άρα, ίδα.

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΦΩΝΗΜΑΤΑ.

1. ΤΑ ΣΤΕΦΑΝΙΑ (με 1 ή 2 παίχτες)

Η νηπιαγωγός βάζει στο πάτωμα τρία στεφάνια.
Σε κάθε ένα στεφάνι, έχει τοποθετήσει από μία καρτέλα με ένα διαφορετικό φώνημα πχ στο πρώτο το Γ, στο δεύτερο το Β και στο τρίτο το Χ.
Η νηπιαγωγός λέει διάφορες λέξεις που αρχίζουν από τα παραπάνω φωνήματα ανακατεμένες.
Τα νήπια πρέπει να μπουν στο στεφάνι με το φώνημα από το οποίο αρχίζει η λέξη.
Το παιχνίδι δυσκολεύει όσο πιο γρήγορος γίνεται ο ρυθμός του.

2. ΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.

Τα παιδιά συσσωρεύουν μέσα σε ένα κουτί, αντικείμενα που αρχίζουν από ένα φώνημα.
Για παράδειγμα, όταν μάθαμε το φώνημα Τ βάλαμε στο κουτί του Τ τα εξής αντικείμενα : μικτό παιδικό τηλέφωνο, τρίγωνο, τετράγωνο, καρτέλα με το όνομα Τάσος, τρενάκι, τιράντα κτλ.
Από έξω από το κουτί, βάζουμε μια ετικέτα με το φώνημα.

3. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΝΗΠΙΑ.

Τα παιδιά με τη βοήθεια της νηπιαγωγού φτιάχνουν το δικό τους αλφαβητάρι, όπου σε κάθε σελίδα κάθε γράμματος, κολλούν ή ζωγραφίζουν αντίστοιχες εικόνες πχ στο Α ένα άλογο, στο Β έναν βάτραχο, στο Γ ένα γουρούνι κτλ

 . ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ……..


Αφού πούμε λέξεις που αρχίζουν από ένα φώνημα, τα νήπια ζωγραφίζουν σε χαρτί Α4 και γράφουν όπως μπορούν τη λέξη που ζωγράφισαν και αρχίζει από το φώνημα που μάθαμε.
Η νηπιαγωγός τα συρράφει και φτιάχνουμε πχ το βιβλίο του Ρ,ρ.
Σε μία του σελίδα, ένα παιδί ζωγράφισε μία ρόδα ένα άλλο ρολόι, ένα άλλο ρόδα κτλ.

5. ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.

Χωρίζουμε τα παιδιά σε 3 ομάδες.
Σε κάθε ομάδα, δίνουμε κι από 1 φώνημα πχ κ, π, μ
Στο σύνθημα, τα παιδιά ξεχύνονται στη τάξη και προσπαθούν να «κυνηγήσουν» όσο το δυνατόν περισσότερα αντικείμενα που να αρχίζουν από το φώνημα της ομάδας τους.
Για παράδειγμα η ομάδα του κ μπορεί να φέρει μία κούκλα, κάτι κίτρινο, τη κοκκινοσκουφίτσα κτλ.
Κάθε σωστό αντικείμενο κερδίζει ένα βαθμό.
Νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα με τους περισσότερους βαθμούς.

Σάββατο, 12 Φεβρουαρίου 2011

Μαθησιακές δυσκολίες


Συμπτώματα της μαθησιακής δυσκολίας


Στα συμπτώματα των μαθησιακών δυσκολιών περιλαμβάνονται μια μεγάλη γκάμα από χαρακτηριστικά που επηρεάζουν την ανάπτυξη και τα επιτεύγματα του παιδιού. Πρέπει να σημειωθεί ότι κάποια απ' αυτά τα συμπτώματα μπορεί να παρουσιαστούν σε όλα τα παιδιά σε κάποιο στάδιο της ανάπτυξής τους. Εκείνο που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι το άτομο με ειδική μαθησιακή δυσκολία εμφανίζει μία ομάδα από συμπτώματα που συνοδεύουν το παιδί στην εξελικτική του πορεία και δεν εξαφανίζονται με το πέρασμα του χρόνου.
Τα πιο συχνά συμπτώματα είναι: διάσπαση προσοχής, φτωχή μνήμη, δυσκολία στο να ακολουθεί οδηγίες, δυσκολία στο να ξεχωρίζει μεταξύ τους τα γράμματα, τους αριθμούς, και τους ήχους, περιορισμένη αναγνωστική ικανότητα, προβλήματα στον οπτικο-κινητικό συντονισμό, δυσκολία στη σειροθέτηση (π.χ. ακολουθία των ημερών της εβδομάδας, των μηνών του χρόνου, κ.λ.π.), αποδιοργάνωση, και πολλά άλλα προβλήματα που μπορεί να το επηρεάζουν.
Ένας πιο εκτεταμένος κατάλογος συμπτωμάτων περιλαμβάνει τα εξής:
• Συμπεριφορά που διαφέρει από μέρα σε μέρα
• Μη αναμενόμενη/ακατάλληλη συμπεριφορά σε καθημερινές καταστάσεις (π..χ. κοινωνικές περιστάσεις)
• Υπερκινητικότητα, δεν μπορεί να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον του σε κάτι για πολλή ώρα, εύκολα αποσπάται
• Μπορεί να λεει κάτι και να εννοεί κάτι άλλο
• Δυσκολεύεται να πειθαρχήσει
• Δεν προσαρμόζεται όταν απαιτείται αλλαγή
• Ανώριμη ομιλία
• Δεν ακούει και δεν θυμάται καλά
• Δεν μπορεί να ακολουθήσει οδηγίες που προέρχονται από διαφορετικές πηγές
• Εύκολα ξεχνάει
• Έχει δυσκολία στο να οριοθετηθεί χρονικά και να ξεχωρίσει το αριστερό από το δεξί
• Έχει πρόβλημα στο να ονομάσει οικεία/γνώριμα πρόσωπα και πράγματα
• Έχει δυσκολία στο να προφέρει λέξεις
• Δυσκολεύεται στη γραφή
• Αντιστρέφει γράμματα ή τα βάζει σε λάθος θέση - π.χ. 'θ' αντί 'β', ε αντί 3, κ.λ.π
• Δυσκολεύεται ιδιαίτερα στην ανάγνωση
• Δεν μπορεί να οργανώσει εύκολα τον χρόνο του και να συντονίσει τις ενέργειές του για την επίτευξη κάποιου στόχου
• Δυσκολεύεται να κατανοήσει λέξεις ή έννοιες
• Έχει καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη
• Έχει καθυστερημένη (αδρά ή λεπτή) κινητική ανάπτυξη
• Παρορμητικότητα
Εάν κάποιο άτομο παρουσιάζει μόνο μερικά από τα παραπάνω συμπτώματα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχει ειδική μαθησιακή δυσκολία, αφού οι περισσότεροι άνθρωποι εμφανίζουν περιστασιακά λίγα από αυτά τα συμπτώματα κάποια στιγμή στη ζωή τους. Όταν όμως κάποιος παρουσιάζει αρκετά από τα παραπάνω τότε ίσως χρειάζεται να εξετασθεί το ενδεχόμενο της μαθησιακής δυσκολίας.
Δυσλεξία
Δυσλεξία ή ειδική μαθησιακή δυσκολία είναι ένας όρος που τον χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε τα παιδιά ή τους ενήλικες με νοημοσύνη μέσου όρου ή πάνω από το μέσο όρο που παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία στη μάθηση, σε ένα ή περισσότερα επίπεδα γραπτής γλώσσας, ανάγνωσης και ορθογραφίας που μπορεί επίσης να συνοδεύεται από δυσκολία στην αρίθμηση, βραχύχρονη μνήμη, λογική ακολουθία σκέψης, ακουστική και/ή οπτική αντίληψη. Ενώ υπάρχει άμεση σχέση με τον γραπτό λόγο, και ο προφορικός λόγος συχνά επηρεάζεται σε ένα βαθμό.
Τα άτομα που αντιμετωπίζουν τις παραπάνω δυσχέρειες χρειάζονται ειδική παιδαγωγική μεταχείριση και εξειδικευμένη διδασκαλία που να ανταποκρίνεται στη φύση των αναγκών τους, έτσι ώστε να αναπτύξουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό την νοητική τους ικανότητα και αποτελεσματικότητα.
Ανάμεσα στα πιο εμφανή χαρακτηριστικά αυτού που αποκαλούμε δυσλεξία συμπεριλαμβάνεται και ο συνδυασμός των παρακάτω:
• Δυσκολίες στην ονομασία/ εξεύρεση λέξεων
• Δυσκολίες επεξεργασίας ήχου
• Φτωχή ακουστική μνήμη
• Δυσκολία στην εκμάθηση κανόνων
• Φτωχό λεξιλόγιο
• Δυσκολία στην κατανόηση κειμένου και στην έκφραση σκέψεων με οργανωμένο και συνεκτικό λόγο
• Ανορθόδοξη ορθογραφία και γραφικός χαρακτήρας
• Σύγχυση γραμμάτων
• Δυσκολία σε μορφές αναπαραστατικής μνήμης (π.χ. μέρες της εβδομάδας, μήνες του χρόνου, δεξί-αριστερό, πάνω-κάτω, συνειδητοποίηση της ώρας)
Ευτυχώς, πολύ λίγα άτομα εμφανίζουν όλα τα συμπτώματα του παραπάνω δυσλεκτικού τύπου, έχουν όμως αρκετά κοινά γνωρίσματα ώστε να αποτελέσουν μια ομάδα ανθρώπων με ξεχωριστές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Πηγή κειμένου: iatronet.gr

Κυριακή, 6 Φεβρουαρίου 2011

Μέσα επικοινωνίας δραστηριότητες

Μέσα επικοινωνίας δραστηριότητες
Φυσικές επιστήμες.




Συζήτηση για το πώς επικοινωνούν και ενημερώνονται οι άνθρωποι (εικόνες, φωτογραφίες βιβλία).

Ποια μέσα επικοινωνίας κι ενημέρωσης γνωρίζουμε.

Γνωριμία με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή της τάξης μας (ποια τα μέρη του, πώς πρέπει να τον χρησιμοποιούμε και γιατί είναι μέσο επικοινωνίας και ενημέρωσης).

Αποστολή ηλεκτρονικού μηνύματος στο θεατρικό θίασο.

Αποστολή γράμματος στο γειτονικό μας νηπιαγωγείο και φαξ στο δημοτικό του χωριού.

Τα νήπια επίσης πήραν συνεντεύξεις το ένα από το άλλο με αληθινό δημοσιογραφικό κασετοφωνάκι, αφού πρώτα συζητήσαμε για το τι ρωτούν οι δημοσιογράφοι στις συνεντεύξεις.

Ακρόαση ειδήσεων και διαφημίσεων από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση του σχολείου μας.

Παρουσίαση από τα νήπια των δικών τους τηλεοπτικών εκπομπών σε κατασκευασμένη από τα ίδια χαρτονένια τηλεόραση.


Σύνδεση του ονόματος του μέσου επικοινωνίας με το όνομά του σε πίνακα αναφοράς.

Σύνθεση και ανασύνθεση των ονομάτων των ΜΕ από κομμένες καρτέλες.



Φύλλο εργασίας : κύκλωσε το γράμμα από το οποίο αρχίζουν τα μέσα ενημέρωσης κι επικοινωνίας.

Γραφή του γράμματος προς το γειτονικό νηπιαγωγείο.

Υπαγόρευση στη νηπιαγωγό του κειμένου του φαξ και του email στο θίασο.

Ανάγνωση της ιστορίας : τηλεόραση στο κοτέτσι και συζήτηση για τους κινδύνους που αυτή κρύβει για τους μικρούς τηλεθεατές.

Μαθηματικά




Πίνακας διπλής εισόδου όπου τα νήπια ψήφισαν το αγαπημένο τους ΜΕ.

Εκμάθηση με την βοήθεια και των γονέων από το σπίτι του τηλεφώνου του σπιτιού τους και τηλεφώνων έκτακτης ανάγκης πχ 100,166.

Ιστορία

Συζήτηση για το πώς επικοινωνούσαν οι άνθρωποι τα παλιά χρόνια( σήματα καπνού, τύμπανα, ταχυδρομικά περιστέρια).

Ο θεός Ερμής.



Ο αγγελιοφόρος των θεών. Μετέφερε μυνήματα των θεών στους ανθρώπους, είχε φτερά στο κεφάλι και στα σανδάλια του για να είναι γρήγορος.

Ψυχοκίνηση.

Παιχνίδια με εφημερίδες.

Η εφημερίδα ως μέσο θεατρικής έκφρασης και μίμησης , γίνεται αυτοκίνητο, σπίτι, τρενάκι, καθρέφτης, καβούκι χελώνας κτλ.

Η εφημερίδα ως ψυχοκινητικό μέσο. Κάθομαι πάνω της, ξαπλώνω πάνω της, πηδώ πάνω της ή δίπλα της με κλειστά και ανοιχτά πόδια, κάνω κοιλιακούς και ραχιαίους κτλ.

Εικαστικά.





Ομαδικό κολλάζ από φωτογραφίες και εικόνες που συγκέντρωσαν τα νήπια.

Χειροτεχνία : χάρτινα τηλέφωνα

Ζωγραφική των μέσων ενημέρωσης από τα παιδιά.

Ζωγραφική του ηλεκτρονικού υπολογιστή.





Ζωγραφική για τα παιδιά του άλλου νηπιαγωγείου στο οποίο στείλαμε το γράμμα.

Ζωγραφική από τα νήπια του θεού Ερμή.

Πληροφορική.

Εύρεση φύλλων εργασίας στο ίντερνετ από όλα τα μέσα επικοινωνίας για να τα ζωγραφίσουν . Εκτύπωση.

Εύρεση στο ίντερνετ , ιστολογίων που μας ενημερώνουν και περιέχουν ειδήσεις.

Αποστολή ηλεκτρονικού μηνύματος.

Εκμάθηση των μερών του υπολογιστή και των κανόνων ασφαλείας για τη σωστή χρήση του.

Αξιολόγηση.

Το θέμα που επεξεργαστήκαμε, ήταν αρκετά οικείο στα νήπια. Εκπλαγήκαμε και εμείς οι νηπιαγωγοί με τις γνώσεις τους.

Επιπλέον, η συμμετοχή των γονιών και η βοήθειά τους ήταν καθοριστική στην εξέλιξη του πρότζεκτ.

Πάνω απόλα τα παιδιά έμαθαν διασκεδάζοντας και χάρηκαν την κάθε στιγμή, από την οργάνωση έως και την εφαρμογή των δραστηριοτήτων.

Πρότζεκτ με θέμα : μέσα επικοινωνίας κι ενημέρωσης


Σχέδιο εργασίας με θέμα: μέσα επικοινωνίας κι ενημέρωσης.

Το παρακάτω σχέδιο εργασίας, ξεκίνησε κατά την δεύτερη εβδομάδα του Ιανουαρίου του 2011 και ολοκληρώθηκε την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου, στο νηπιαγωγείο μας.

Αφορμή για την επιλογή του από τα παιδιά αποτέλεσε, ένα γράμμα που έφτασε με τον ταχυδρόμο στο σχολείο μας και αφορούσε μία θεατρική παράσταση που θα λάμβανε μέρος στην πόλη μας .
Τα νήπια , επεξεργάστηκαν τον φάκελο, πρόσεξαν τα γράμματα στην διεύθυνση του αποστολέα και του παραλήπτη και ιδιαίτερα το γραμματόσημο που απεικόνιζε ένα χιονισμένο τοπίο της χώρας μας.
Αμέσως γεννήθηκαν ερωτήματα, για το τι ήταν αυτό το γράμμα, ποιος το είχε στείλει, γιατί είχε γραμματόσημο, πώς είχε φτάσει στο νηπιαγωγείο, και πώς θα επικοινωνούσαν με τον αποστολέα για να του πουν πως θα ήθελαν να παρακολουθήσουν τη θεατρική παράσταση.

Η ιδεοθύελλα.

Αμέσως μετά τους πρώτους προβληματισμούς, τα νήπια άρχισαν να διερωτώνται για τα μέσα επικοινωνίας των ανθρώπων.
Πώς μπορούμε να επικοινωνήσουμε με ανθρώπους που ζουν στην ίδια πόλη ή σε άλλη πόλη ή και χώρα?
Θέλησαν να μάθουν περισσότερα για τα μέσα επικοινωνίας των ανθρώπων (γράμμα, τηλέφωνο, φαξ, ηλεκτρονικό υπολογιστή)
Αλλά και για τα μέσα ενημέρωσης ,όπως η τηλεόραση, το ραδιόφωνο, οι εφημερίδες και τα περιοδικά.
Ακόμη, ενδιαφέρθηκαν να μάθουν για το πώς επικοινωνούσαν και ενημερώνονταν οι άνθρωποι στο παρελθόν που δεν είχαν στη διάθεσή τους, την τεχνολογία.
Θέλησαν λοιπόν να στείλουν ένα δικό τους γράμμα σε ένα άλλο νηπιαγωγείο, να στείλουν φαξ στους περσινούς τους συμμαθητές και στους δασκάλους του δημοτικού.
Κάποια άλλα είχαν την ιδέα να διαβάσουν εφημερίδες για να μάθουν τα νέα και κάποια άλλα θέλησαν να παρουσιάσουν μία δική τους εκπομπή ενημέρωσης.
Τέλος κάποια είχαν την ιδέα να χρησιμοποιήσουμε τον υπολογιστή για να επικοινωνήσουμε με το θίασο που μας έστειλε το γράμμα και να τους απαντήσουμε ότι θα παρακολουθήσουμε το θεατρικό τους έργο.

Οι διδακτικοί στόχοι.

Να γνωρίσουν τα παιδιά τους τρόπους και τα μέσα που οι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους και ενημερώνονται.
Να επικοινωνήσουν με παιδιά άλλου νηπιαγωγείου και τους περσινούς τους συμμαθητές από το δημοτικό σχολείο.
Να γίνουν τα ίδια τους δημοσιογράφοι και να πάρουν μια συνέντευξη.
Να γίνουν παρουσιαστές και να παρουσιάσουν ένα δικό τους τηλεοπτικό πρόγραμμα
Να μάθουν τον αριθμό τηλεφώνου του σπιτιού τους καθώς και χρήσιμα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης πχ 100, 166, 199.
Να γνωρίσουν στα ονόματα των Μ.Ε , τα γράμματα από τα οποία αρχίζουν από πίνακα αναφοράς και να συνθέσουν και ανασυνθέσουν αυτές τις λέξεις από κομμένες καρτέλες.
Να ψηφίσουν το αγαπημένο τους μέσο επικοινωνίας κι ενημέρωσης σε πίνακα διπλής εισόδου και να αναδειχθεί έτσι το αγαπημένο της τάξης.
Να γράψουν το γράμμα για το άλλο νηπιαγωγείο, να σκεφτούν τι θα γράψουν στο φαξ προς το δημοτικό και στο ηλεκτρονικό μήνυμα προς το θεατρικό θίασο.
Να μάθουν περισσότερα για τον υπολογιστή και να τον ζωγραφίσουν.
Να ζωγραφίσουν μέσα επικοινωνίας και να φτιάξουν ομαδικό κολάζ με εικόνες που συνέλεξαν από περιοδικά.
Να μάθουν πώς επικοινωνούσαν οι άνθρωποι στο παρελθόν (σήματα καπνού, ταχυδρομικά περιστέρια, αγγελιοφόροι) και για τον Θεό Ερμή, τον αγγελιοφόρο των θεών.
Να παίξουν παιχνίδια δραματοποίησης και ψυχοκίνησης με εφημερίδες.
Ακολουθούν οι δραστηριότητες.