Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011

Εξατομικευμένη διδασκαλία


Η ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗ.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ.

Η προσαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος ανάλογα με τις ανάγκες (νοητικές και συναισθηματικές ) κάθε παιδιού ξεχωριστά, για την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του, ονομάζεται εξατομικευμένη διδασκαλία..
Όταν λέμε εξατομίκευση του εκπαιδευτικού προγράμματος εννοούμε (τον εξοπλισμό, τα υλικά της τάξης, την χωροταξική της οργάνωση καθώς και τις οργανωμένες + αυθόρμητες δραστηριότητες που λαμβάνουν μέρος σε αυτήν.)


ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

1) Η καθημερινή παρατήρηση των μαθητών μας είναι πολύ σημαντική. Εντοπίζουμε τα ισχυρά και τα αδύνατά τους σημεία. Τα καταγράφουμε σε ημερολόγιο. Συζητάμε γι’ αυτά με τους γονείς .Όλα τα παραπάνω μας βοηθούν, στο να έχουμε ρεαλιστικές απαιτήσεις από τα παιδιά μας.

2) Όσον αφορά τον εξοπλισμό και τα υλικά του νηπιαγωγείου, θα πρέπει να υπάρχει αρκετά μεγάλη ποικιλία, από πολύ απλά κι εύκολα στη χρήση έως αρκετά δύσκολα πχ από παζλ των 6 ή 8 κομματιών έως και παζλ 60 ή και παραπάνω κομματιών.


3) Πολύ χρήσιμη είναι επίσης, η οργάνωση των δραστηριοτήτων σε μικρές ομάδες, ενώ τα υπόλοιπα παιδιά ασχολούνται με ελεύθερες δραστηριότητες. Έτσι, μπορούμε να προσέξουμε καλύτερα τα παιδιά και να τους δώσουμε ευκαιρίες για να μιλήσουν.

4) Αν κάποιο παιδί μπορεί να εκτελεί τις διάφορες δραστηριότητες με ευκολία, μπορούμε να προσθέσουμε κάποιες επιπλέον δυσκολίες για να του προκαλέσουμε το ενδιαφέρον.


5) Αν κάποιο παιδί έχει δυσκολία να ολοκληρώσει τη προγραμματισμένη δραστηριότητα , οφείλουμε να την κάνουμε ευκολότερη ή να το βοηθήσουμε. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να το ενθαρρύνουμε για ότι μπορεί να κάνει.
6) Εάν ένα πρόγραμμα διδασκαλίας, δούλεψε πολύ καλά την προηγούμενη χρονιά, δεν σημαίνει ότι θα κάνει το ίδιο και την επόμενη χρονιά. Μεγάλη σημασία έχει η ομάδα των παιδιών που διαθέτουμε κάθε χρόνο .Ίσως να υπάρχουν παιδιά που κουράζονται γρήγορα ή παιδιά που δεν μπορούν να συγκεντρώνονται εύκολα ή παιδιά που να μη μπορούν να συγκεντρωθούν σε μια δραστηριότητα για πολλή ώρα. Τότε, ίσως πρέπει να μειωθεί ο χρόνος των ομαδικών δραστηριοτήτων και να αυξηθεί ο χρόνος της ελεύθερης απασχόλησης.

7) Το ίδιο ισχύει και με τον τρόπο οργάνωσης του χώρου της τάξης. Εάν πέρυσι ήταν αποτελεσματικός, φέτος μπορεί να βλέπουμε κάποια παιδιά να τριγυρνάνε βαριεστημένα χωρίς να ασχολούνται δημιουργικά σε καμία γωνιά. Οφείλουμε τότε να αναπροσαρμόσουμε τις διάφορες γωνίες της τάξης ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες της καινούργιας ομάδας παιδιών.

Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ.

Όσο περισσότερο εύστοχη είναι η προσπάθεια του εκπαιδευτικού για εξατομίκευση τόσο πιο ομαλή και χωρίς προβλήματα θα είναι η λειτουργία της τάξης.
Έρευνες έχουν δείξει πως τα προβλήματα συμπεριφοράς (έλλειψη προσοχής, επιθετικότητα κτλ ) μειώνονται σημαντικά ενώ αυξάνεται η μάθηση και η δημιουργικότητα των παιδιών, μέσα από τη συνεχή νοητική τους ανάπτυξη και ωρίμανση.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου