Έρευνες έδειξαν ότι τα νήπια μέσα από προγράμματα φωνολογικής εξάσκησης είναι ικανά να βελτιώσουν το βαθμό φωνολογικής συνειδητοποίησης τους, δηλαδή να συνηθίσουν να διακρίνουν καλύτερα , να «ακούν» τα φωνήματα ,πχ στη λέξη τηλέφωνο, ο πρώτος ήχος είναι τ.
Αυτή η εξάσκηση αποτελεί άριστη προετοιμασία για τη διδασκαλία της ανάγνωσης που θα ακολουθήσει στο δημοτικό.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ
Όσο υπάρχει μουσική, τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο.
Όταν η μουσική σταματά, τα νήπια κάθονται τυχαία σε κάποια καρέκλα.
Η νηπιαγωγός τα βοηθά αν χρειάζεται να διαβάσουν την συλλα
1. Η ΜΠΑΛΑ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ.
Κάνουμε ένα κύκλο. Η νηπιαγωγός πετάει σε ένα παιδί τη μπάλα που καίει και του λέει μία συλλαβή πχ γα.
Το παιδί που την πιάνει πρέπει να σκεφτεί γρήγορα μία λέξη από γα και να την πετάξει πάλι γρήγορα πίσω στη νηπιαγωγό.
Από τη στιγμή που το νήπιο πιάνει στα χέρια του τη μπάλα, οι υπόλοιποι μετρούν αργά ως το δέκα.
Αν σε αυτό το διάστημα, το παιδί δεν καταφέρει να βρει κάποια λέξη «καίγεται»
και αποχωρεί από το παιχνίδι..
2. ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΑΡΕΚΛΕΣ ΜΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ.
Πάνω σε καρτέλες, γράφουμε τόσες συλλαβές όσα και τα παιδιά της τάξης και τις τοποθετούμε πάνω σε καρέκλες όσες τα παιδιά.βή τους.
Πρέπει να πουν μία λέξη από τη συλλαβή που έχουν.
Το παιχνίδι επαναλαμβάνεται
Για κάθε σωστή απάντηση, παίρνουν ένα πόντο.
Κερδίζει αυτός με τους περισσότερους πόντους.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ.
ΤΟ ΤΥΧΕΡΟ ΖΑΡΙ.
Σε ζάρι που έχει φτιάξει η νηπιαγωγός, έχει γράψει έξι καταλήξεις.
Τα παιδιά ρίχνουν ένα , ένα το ζάρι.
Η νηπιαγωγός διαβάζει την κατάληξη και το παιδί πρέπει να πει μια λέξη που να τελειώνει με την κατάληξη που έτυχε πχ άρι, όνι, ούλα, άκης, άρα, ίδα.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΦΩΝΗΜΑΤΑ.
1. ΤΑ ΣΤΕΦΑΝΙΑ (με 1 ή 2 παίχτες)
Η νηπιαγωγός βάζει στο πάτωμα τρία στεφάνια.
Σε κάθε ένα στεφάνι, έχει τοποθετήσει από μία καρτέλα με ένα διαφορετικό φώνημα πχ στο πρώτο το Γ, στο δεύτερο το Β και στο τρίτο το Χ.
Η νηπιαγωγός λέει διάφορες λέξεις που αρχίζουν από τα παραπάνω φωνήματα ανακατεμένες.
Τα νήπια πρέπει να μπουν στο στεφάνι με το φώνημα από το οποίο αρχίζει η λέξη.
Το παιχνίδι δυσκολεύει όσο πιο γρήγορος γίνεται ο ρυθμός του.
2. ΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Τα παιδιά συσσωρεύουν μέσα σε ένα κουτί, αντικείμενα που αρχίζουν από ένα φώνημα.
Για παράδειγμα, όταν μάθαμε το φώνημα Τ βάλαμε στο κουτί του Τ τα εξής αντικείμενα : μικτό παιδικό τηλέφωνο, τρίγωνο, τετράγωνο, καρτέλα με το όνομα Τάσος, τρενάκι, τιράντα κτλ.
Από έξω από το κουτί, βάζουμε μια ετικέτα με το φώνημα.
3. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΝΗΠΙΑ.
Τα παιδιά με τη βοήθεια της νηπιαγωγού φτιάχνουν το δικό τους αλφαβητάρι, όπου σε κάθε σελίδα κάθε γράμματος, κολλούν ή ζωγραφίζουν αντίστοιχες εικόνες πχ στο Α ένα άλογο, στο Β έναν βάτραχο, στο Γ ένα γουρούνι κτλ
. ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ……..
Αφού πούμε λέξεις που αρχίζουν από ένα φώνημα, τα νήπια ζωγραφίζουν σε χαρτί Α4 και γράφουν όπως μπορούν τη λέξη που ζωγράφισαν και αρχίζει από το φώνημα που μάθαμε.
Η νηπιαγωγός τα συρράφει και φτιάχνουμε πχ το βιβλίο του Ρ,ρ.
Σε μία του σελίδα, ένα παιδί ζωγράφισε μία ρόδα ένα άλλο ρολόι, ένα άλλο ρόδα κτλ.
5. ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Χωρίζουμε τα παιδιά σε 3 ομάδες.
Σε κάθε ομάδα, δίνουμε κι από 1 φώνημα πχ κ, π, μ
Στο σύνθημα, τα παιδιά ξεχύνονται στη τάξη και προσπαθούν να «κυνηγήσουν» όσο το δυνατόν περισσότερα αντικείμενα που να αρχίζουν από το φώνημα της ομάδας τους.
Για παράδειγμα η ομάδα του κ μπορεί να φέρει μία κούκλα, κάτι κίτρινο, τη κοκκινοσκουφίτσα κτλ.
Κάθε σωστό αντικείμενο κερδίζει ένα βαθμό.
Νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα με τους περισσότερους βαθμούς.
very good job ioanna!
ΑπάντησηΔιαγραφή