Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2010

Δραστηριότητες για την εκμάθηση των γεωμετρικών σχημάτων

Παιχνίδι
Ο δρόμος με τα σχήματα



(επεξεργασία του θέματος σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ )

ΣΤΟΧΟΙ

-Να αναγνωρίσουν τα νήπια γεωμετρικά σχήματα που υπάρχουν στο περιβάλλον της τάξης αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον .

-Να μάθουν να τα ονομάζουν και να τα ταξινομούν ανάλογα με το είδος.

-Να αντιληφθούν τη χρησιμότητα τους για τη παραγωγή δεδομένων συνδυασμών και αντικειμένων.

-Να συνεργαστούν μεταξύ τους προκειμένου να δημιουργήσουν ομαδικές εργασίες με θέμα τα γεωμετρικά σχήματα.

-Να διασκεδάσουν παίζοντας ψυχοκινητικά παιχνίδια και κουκλοθέατρο.

-Να εξοικειωθούν με τη χρήση Η/Υ «ζωγραφίζοντας» γεωμετρικά σχήματα .

-Να μάθουν να αναγνωρίζουν και να αντιγράφουν λέξεις σχετικές με τα σχήματα .

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

-Πραγματοποίηση εκδρομής με στόχο την ανακάλυψη γεωμετρικών σχημάτων στο κοντινό περιβάλλον του νηπιαγωγείου μας πχ τι σχήμα έχουν οι ρόδες των αυτοκινήτων , το σήμα της τροχαίας ,το ταχυδρομικό κουτί κτλ .

-Επιστροφή στη τάξη και ανακάλυψη γεωμετρικών σχημάτων στο περιβάλλον της τάξης πχ το κουτί του παζλ έχει ορθογώνιο σχήμα , η σκεπή του κουκλόσπιτου είναι τριγωνική και το ρολόι στον τοίχο έχει σχήμα τετράγωνου .

Παιχνίδι : το κυνήγι των σχημάτων .

Κρύβουμε στη τάξη διάφορα χαρτονένια χρωματιστά σχήματα . Τα νήπια όταν έρθουν μέσα στην τάξη πρέπει να ανακαλύψουν τα κρυμμένα σχήματα και αφού τα ονομάσουν μπορούν να τα πάρουν για δικά τους.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Ταξινόμηση γεωμετρικών σχημάτων ως προς το σχήμα, το μέγεθος και το χρώμα .

-Δημιουργία με τα γεωμετρικά σχήματα διαφόρων συνδυασμών πχ αν βάλω πάνω από ένα τετράγωνο ένα τρίγωνο θα φτιάξω ένα σπιτάκι . Προβληματισμός των νηπίων . Πώς θα φτιάξω με σχήματα ένα τρενάκι;

-Αναπαραγωγή δεδομένων συνδυασμών σχημάτων από τα νήπια, πχ εάν υπάρχει ο συνδυασμός κύκλος – τρίγωνο – τετράγωνο – ορθογώνιο το νήπιο θα πρέπει να μπορεί να τον αναπαράγει μόνο του, εάν του δώσουμε ανακατεμένα τα παραπάνω σχήματα .

ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

-Παιχνίδι : ο δρόμος με τα σχήματα .

Στο έδαφος βρίσκονται μεγάλα χαρτονένια γεωμετρικά σχήματα με καθορισμένη σειρά και ακολουθία πχ κύκλος-τετράγωνο-τρίγωνο-ορθογώνιο και ξανά κύκλος-τετράγωνο κτλ. Τα νήπια σχηματίζουν μια ουρά πίσω από το δρόμο με τα σχήματα . Κάθε φορά το πρώτο παιδί πρέπει να περπατήσει στο σχήμα που θα ορίσει η νηπιαγωγός πχ εσύ Μαρία θα περπατήσεις επάνω στα τρίγωνα .Κάθε φορά αυτός που τελειώνει πηγαίνει στο τέλος της γραμμής .

Παιχνίδι : οι γειτονιές των σχημάτων .

Κάθε παιδί αντιπροσωπεύει ένα σχήμα το οποίο φοράει στη μπλούζα του . Ορίζουμε στο χώρο της αυλής τέσσερα ή πέντε σημεία τα οποία είναι οι «γειτονιές» των σχημάτων πχ γειτονιά των κύκλων μπορεί να οριστεί το μέρος κάτω από τη μπασκέτα και γειτονιά των τετραγώνων μπορεί να είναι το μέρος δίπλα στην τσουλήθρα .Τα νήπια περπατούν ή τρέχουν ελεύθερα στο χώρο και όταν η νηπιαγωγός δώσει το σύνθημα αυτά πρέπει να τρέξουν αμέσως στη γειτονιά τους .Κερδίζει όποια γειτονιά μαζέψει πιο γρήγορα όλα τα μέλη της.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

-Δημιουργία ομαδικού κολλάζ με σχήματα από όλα τα νήπια.

Στο κολλάζ τα νήπια μπορούν να βάλουν όλα τα σχήματα που είναι ίδια μαζί δημιουργώντας έτσι διάφορες χώρες πχ στο επάνω δεξί μέρος του χαρτιού κολλούν όλα τα τρίγωνα δημιουργώντας έτσι την τριγωνοχώρα. Στο αριστερό μέρος δημιουργούν την τετραγωνοχώρα κοκ .

-Δημιουργία κούκλας κουκλοθέατρου κόβοντας ένα χρωματιστό χαρτόνι σε ένα προκαθορισμένο γεωμετρικό σχήμα και ζωγραφίζοντας ανθρώπινα χαρακτηριστικά, έτσι τα νήπια δημιουργούν πχ τον ορθογωνούλη τους και τον ονομάζουν . Στο τέλος, κολλάνε από πίσω από τη κούκλα τους κι ένα ξυλάκι για να μπορούν να την κουνάνε στη σκηνή του κουκλοθέατρου.

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

-Ιστορία κουκλοθέατρου . Οι σχηματούληδες που δημιούργησαν τα παιδιά παρουσιάζονται στη σκηνή του κουκλοθέατρου του νηπιαγωγείου μας . Τα νήπια αυτοσχεδιάζουν . Το κάθε σχήμα λέει πως είναι το καλύτερο και το αιτιολογεί . Σε λίγο όμως όλοι καταλαβαίνουν ότι το κάθε σχήμα έχει τη δική του ομορφιά κι έτσι όλοι οι σχηματούληδες τραγουδούν και χορεύουν χαρούμενοι .

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

-Σχεδίαση γεωμετρικών σχημάτων με το πρόγραμμα ζωγραφικής του υπολογιστή και γέμισμα με το χρώμα της αρεσκείας τους . Εκτύπωση των σχημάτων που δημιούργησαν τα νήπια και κόψιμο επάνω στο περίγραμμα για τη δημιουργία ομαδικού κολλάζ . Εάν θέλουν, μπορούν και να γράψουν κάτω από το κάθε σχήμα ,το όνομά του ,πριν την εκτύπωση .

ΓΛΩΣΣΑ

-Δημιουργία πίνακα αναφοράς με τα ονόματα των γεωμετρικών σχημάτων . Αντιστοίχηση του ονόματος κάθε σχήματος που αναγράφεται σε μία κινούμενη καρτέλα με το σημείο που βρίσκεται στον πίνακα αναφοράς (σύνδεση σχήματος με το όνομά του)

-Ποιήματα για τα σχήματα που τα νήπια εύκολα μπορούν να τραγουδήσουν και απομνημονεύσουν .

-Ανάγνωση του παραμυθιού « Η οικογένεια Τριγώνου» . Συζήτηση μέσα στην τάξη και δραματοποίηση του παραμυθιού από τα νήπια .

1 σχόλιο :