Στο χώρο του νηπιαγωγείου είναι απαραίτητη η «γωνιά» της βιβλιοθήκης.
Η βιβλιοθήκη θα βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν τις χαρές του βιβλίου, και να έρθουν σε επαφή με τη γνώση που αυτό χαρίζει. Ακόμη η βιβλιοθήκη μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τη νηπιαγωγό για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την ανάγνωση και τη γραφή.
Πολλές φορές οι νηπιαγωγοί αναρωτιούνται σε πιο σημείο της τάξης τους πρέπει να τοποθετήσουν τη «γωνιά» της βιβλιοθήκης. Το πιο σωστό σημείο της τάξης για αυτό το σκοπό είναι ένα μέρος ήσυχο, μακριά από τις θορυβώδεις γωνιές όπως πχ η γωνιά της μουσική, ηλιόλουστο και ελκυστικό για τα νήπια (διακοσμημένο με ζωγραφιές νηπίων, αφίσες βιβλίων, εικόνες παιδιών που διαβάζουν κα ).
ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΒΙΒΛΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΜΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ;
Στη γωνιά της βιβλιοθήκης πρέπει να υπάρχουν βιβλία που καλύπτουν και τις δύο ηλικίες του νηπιαγωγείου (νήπια και προνήπια).
Ειδικότερα θα πρέπει να υπάρχουν:
-Βιβλία γνώσεων που αφορούν τα παιδιά της νηπιακής ηλικίας πχ βιβλία για ζώα και φυτά, για το διάστημα, τα φαινόμενα της φύσης κτλ.
-Παραμύθια γνωστών συγγραφέων και επιλεγμένη παιδική λογοτεχνία.
-Λαϊκά παραμύθια της κάθε περιοχής .
-Ιστορίες από την ελληνική μυθολογία και μύθοι του Αισώπου.
-Παιδικά ποιήματα, αινίγματα, λαχνίσματα, γλωσσοδέτες και παροιμίες.
-CD με παιδικά παραμύθια , ποιήματα και μικρές ιστορίες.
- Άδειες κασέτες και μαγνητόφωνο όπου τα παιδιά θα μπορούν να ηχογραφήσουν τον εαυτό τους να αφηγείται ένα παραμύθι ή μία ιστορία.
-Περιοδικά και εφημερίδες που αφορούν τη παιδική ηλικία.
-Παιδικές εγκυκλοπαίδειες.
-Διάφοροι χάρτες της πατρίδας τους αλλά και παγκόσμιοι.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ.
Από την πρώτη μέρα λειτουργίας της βιβλιοθήκης πρέπει να τεθούν κάποιοι κανόνες που θα εξασφαλίζουν τη σωστή της χρήση από τα νήπια. Οι κανόνες αυτοί θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα συζήτησης με τα νήπια. Η δημοκρατική τους συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων για τη λειτουργία της θα εξασφαλίσει και την αποδοχή των κανόνων και τη συμμόρφωση με αυτούς.
Ο αριθμός των νηπίων που θα απασχολούνται στη συγκεκριμένη γωνιά θα αποφασιστεί από τα νήπια. Θα πρέπει όμως να λάβουν υπόψη τους ότι ένας μεγάλος αριθμός παιδιών σε αυτή τη γωνιά μπορεί να την κάνει θορυβώδη.
Επίσης θα πρέπει να συζητηθεί και ο τρόπος που θα πρέπει τα νήπια να φέρονται στα βιβλία. Δεν πρέπει να τα τσαλακώνουν, να τα σχίζουν και να τα λερώνουν.
Τέλος, μπορεί να οριστεί ένα σημείο στην τάξη ως «νοσοκομείο» βιβλίων. Σε αυτό θα πηγαίνουν τα νήπια τα βιβλία που χρειάζονται άμεση επιδιόρθωση και θα τα κολλάνε με ταινία ή κόλλα
ΥΠΑΡΞΗ ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ.
Σε πολλά νηπιαγωγεία, λειτουργούν δανειστικές βιβλιοθήκες για τα νήπια.
Η νηπιαγωγός οργανώνει ένα φάκελο δανεισμού μέσα στον οποίο υπάρχουν φωτοτυπίες με τους τίτλους των βιβλίων που είναι προς δανεισμό. Όταν ένα παιδί δανείζεται ένα βιβλίο σημειώνει το όνομά του στη καρτέλα δανεισμού του βιβλίου.
Το παιδί μπορεί να δανειστεί το βιβλίο για ένα χρονικό διάστημα που έχει καθοριστεί εξαρχής από τα παιδιά και τη νηπιαγωγό πχ για 3 μέρες και υποχρεούται να το παραδώσει στην ίδια καλή κατάσταση στην οποία αυτό βρισκόταν όταν το δανείστηκε. Έτσι το παιδί μαθαίνει να είναι καλός αναγνώστης και υπεύθυνο άτομο από τη νηπιακή ηλικία.
Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ.
Πολλοί γονείς θέλοντας να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αποκτήσουν γρήγορα γνώσεις, τους αγοράζουν βιβλία δύσκολα για την ηλικία τους, χωρίς πολλές εικόνες, για να υπάρχει περισσότερο κείμενο. Το παράδοξο είναι πως σε αυτή τη λανθασμένη αντίληψη των γονιών συμφωνούν πολλές φορές και οι βιβλιοπώλες που πουλούν στους γονείς βιβλία για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας με τη δικαιολογία πως το παιδί γρήγορα θα μεγαλώσει και δε θα χρειάζεται εύκολα βιβλία, με πολλές εικόνες.
Με τη παραπάνω διαδικασία το μόνο που επιτυγχάνουμε είναι η αποξένωση του παιδιού από το βιβλίο, γιατί το θεωρεί κάτι με το οποίο ασχολούνται τα μεγαλύτερα παιδιά, αφού δεν το καταλαβαίνει. Μπορεί επίσης να δημιουργηθεί και απέχθεια για το βιβλίο αν οι γονείς πιέζουν το παιδί να ασχοληθεί με ένα βιβλίο που δεν του αρέσει.
ΠΟΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΩΣΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΕΧΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ;
-Να διαβάζουν στα παιδιά τους συχνά βιβλία .
-Να ζητούν από τη νηπιαγωγό να τους συστήσει βιβλία κατάλληλα για τη νηπιακή ηλικία.
-Να κάνουν ερωτήσεις στα παιδιά τους σχετικά με το περιεχόμενο του βιβλίου που τους διάβασαν για να διαπιστώσουν κατά πόσο το κατανόησαν.
-Να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να αναδιηγούνται την ιστορία που μόλις άκουσαν από τους ίδιους.
-Κάποιες φορές θα μπορούσαν κάποιοι γονείς μετά από παράκληση της νηπιαγωγού να μας διαβάσουν οι ίδιοι παραμύθια στην τάξη ή να μας διηγηθούν ιστορίες που γνωρίζουν.
-Τέλος επειδή το παιδί μιμείται τη συμπεριφορά των γονιών του, οφείλουν οι ίδιο και οι γονείς να διαβάζουν βιβλία , αποτελώντας έτσι ένα πρότυπο μίμησης για τα παιδιά τους
ΓΕΝΙΚΑ Η ΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΜΑΣ ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΤΗ ΝΟΗΤΙΚΗ, ΓΛΩΣΣΙΚΗ, ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου