Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2010
Γλωσσικές ασκήσεις
10 ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ.
Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ.
Με απλές γλωσσικές ασκήσεις και γλωσσικά παιχνίδια καλλιεργούμε τον προφορικό λόγο των παιδιών. Επίσης προωθούμε τη φαντασία, τον αυθορμητισμό και την ποικιλία στην σκέψη. Παράλληλα, τα παιδιά νιώθουν ικανοποίηση ανακαλύπτοντας καινούργιες λέξεις και πλουτίζοντας το λεξιλόγιο τους. Τέλος, ασκούνται τόσο γλωσσικά όσο και φωνητικά.
Άσκηση 1η.
Πώς είναι το μικρό του; (υποκοριστικά)
Δείχνουμε στα νήπια εικόνες ζώων με τα μικρά τους. Ονομάζουμε το κάθε ζώο και ψάχνουμε μαζί με τα παιδιά το όνομα του μικρού του πχ γάτα – γατούλα, σκύλος – σκυλάκι, πάπια – παπάκι κτλ.
Η ίδια άσκηση μπορεί να γίνει και με εικόνες αντικειμένων πχ τραπέζι – τραπεζάκι, παράθυρο – παραθυράκι, κουτάλι – κουταλάκι .
Με τον ίδιο τρόπο εργαζόμαστε και για τα μεγεθυντικά προσώπων ή αντικειμένων.
Άσκηση 2η.
Ψάχνουμε το αντίθετο.
Δείχνουμε στα νήπια μία εικόνα και αυτά πρέπει να βρουν και να μας πουν το αντίθετο της πχ ήλιος – φεγγάρι, κρύο – ζεστό, μέσα – έξω, μέρα – νύχτα κτλ.
Άσκηση 3η.
Ψάχνουμε να βρούμε λέξεις που να αρχίζουν με τον ίδιο ήχο. (ίδια αρχική συλλαβή)
Π.χ. λέμε τη συλλαβή με και ψάχνουμε λέξεις που να αρχίζουν με αυτήν
Π.χ. μέλισσα-μέλι-Μελίνα
Η παραπάνω άσκηση γίνεται πιο δύσκολη, αν αντί για αρχική συλλαβή δώσουμε μόνο έναν αρχικό φθόγγο.
Π.χ. ας βρούμε λέξεις που να αρχίζουν από μ.
Άσκηση 4η.
Συμπλήρωσε τη φράση.
Η νηπιαγωγός λέει μία φράση που αφήνει ατελείωτη. Τα νήπια πρέπει να συμπληρώσουν τη φράση χρησιμοποιώντας την κατάλληλη λέξη, πχ σήμερα πήγα στο κομμωτήριο για να ……… ..(κουρευτώ) ή πριν έρθω στο σχολείο πίνω πάντα ένα ποτήρι …….. (γάλα) ή η Μαρία σήμερα δανείστηκε ένα βιβλίο από τη …………..(βιβλιοθήκη) .
Άσκηση 5η.
Το παιχνίδι των ερωτήσεων.
Κάνουμε κάποιες ερωτήσεις στα παιδιά κι αυτά μας δίνουν λογικές απαντήσεις πχ γιατί έχεις μάτια; (για να βλέπω) ή τι κάνεις με το στόμα; (μιλάω, αναπνέω, τρώω, τραγουδάω) ή τι κάνουμε την ημέρα; (ξυπνάμε, πηγαίνουμε στο σχολείο, παίζουμε, διαβάζουμε).
Άσκηση 6η.
Το πάντρεμα των λέξεων. (Σύνθετες λέξεις).
Ενώνουμε λέξεις και λέμε μαζί με τα νήπια τις καινούργιες, σύνθετες λέξεις που προκύπτουν πχ αν ενώσουμε τις λέξεις κόκκινη και σκουφίτσα θα φτιάξουμε την λέξη κοκκινοσκουφίτσα. Ποιες λέξεις θα φτιάξουμε αν ενώσουμε τις λέξεις σπανάκι + πίτα, ξανθός +μαλλί, Σάββατο + Κυριακή;
Άσκηση 7η.
Ο χωρισμός των λέξεων.
Δίνουμε στα νήπια σύνθετες λέξεις κι αυτά πρέπει να τις χωρίσουν στο πρώτο και δεύτερο συνθετικό τους πχ η λέξη μαχαιροπήρουνα από ποιες λέξεις αποτελείται;
Άσκηση 8η.
Πες το συλλαβιστά.
Τα νήπια απαγγέλουν ένα γνωστό τους ποίημα ή τραγούδι χωρίζοντας τις λέξεις του σε συλλαβές πχ εί-μαι έ-να παι-δά-κι πη-γαί-νω στο σχο-λιό έ-μα-θα τα χρώ-μα-τα α-κού-στε να σας πω: ά-σπρο εί-ναι το χιό-νι, μαύ-ρος ο κα-πνός, κί-τρι-νος ο ή-λιος, γα-λά-ζιος ο ου-ρα-νός. Σε κάθε συλλαβή χτυπάνε αν θέλουν κι ένα παλαμάκι.
Άσκηση 9η.
Μπορείς να πεις ότι λέω;
Η νηπιαγωγός απαγγέλει μία παροιμία ή ένα γλωσσοδέτη και τα νήπια επαναλαμβάνουν πχ το ένα χέρι νίβει το άλλο και τα δυο το πρόσωπο ή άσπρη πέτρα ξέξασπρη κι από τον ήλιο ξεξασπρότερη κτλ.
Άσκηση 10η.
Ας φτιάξουμε μια ωραία ιστορία.
1ος τρόπος.
Δίνουμε στα νήπια 2 εικόνες από γνωστά τους παραμύθια και τα παροτρύνουμε να σκεφτούν και να φτιάξουν μία δική τους ιστορία πχ τι έγινε όταν η Χιονάτη με τους 7 νάνους συνάντησαν σε ένα ξέφωτο του δάσους τα 7 κατσικάκια που τα κυνηγούσε ο λύκος;
Καταγράφουμε την ιστορία που δημιούργησαν τα νήπια κι έπειτα τους την διαβάζουμε.
2ος τρόπος.
Τοποθετούμε μέσα σε ένα μεγάλο κουτί ή βάζο εικόνες από διάφορα αντικείμενα. Κάθε νήπιο παίρνει μέσα από το κουτί 4 διαφορετικές εικόνες πχ τραπέζι, σκυλάκι, λουλούδι, ήλιος. Με τις εικόνες που κρατάει μπροστά του, πρέπει να σκεφτεί μία μικρή ιστορία και να τη διηγηθεί στους συμμαθητές του. Η νηπιαγωγός μαγνητοφωνεί την αυθόρμητη διήγησή του.
3ος τρόπος.
Η νηπιαγωγός δίνει μια φράση ερέθισμα και τα νήπια ξεκινωντας από αυτήν, διηγούνται μια ιστορία πχ χθες το απόγευμα είδα στην τηλεόραση …………….. ή σήμερα θα πάω στο σπίτι της γιαγιάς και ………………… ή την Τετάρτη θα πάω με τη μαμά στο θέατρο και………………
Η νηπιαγωγός μαγνητοφωνεί τις διηγήσεις των νηπίων και τις εντάσσει στους ατομικούς τους φακέλους. Οι πρώτες προσπάθειες των νηπίων για συγκροτημένο προφορικό λόγο θα αποτελέσουν αργότερα ενθύμιο από τα πρώτα χρόνια της σχολικής τους ζωής
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου