Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2010
Η ώρα του κύκλου
Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΙΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ.
Η ώρα του κύκλου, ή η ώρα της παρεούλας είναι η ώρα που τα παιδιά του νηπιαγωγείου κάθονται όλα μαζί για να ακούσουν τη νηπιαγωγό, να ασχοληθούν με μία κοινή δραστηριότητα , να μοιραστούν μια συζήτηση, να ακούσουν ένα παραμύθι ή να τραγουδήσουν τραγούδια.
Πολλές φορές η πλήξη στον κύκλο, αποτελεί αφορμή για τσακωμούς , εντάσεις και ψιλοκουβεντούλα ανάμεσα στα παιδιά.
Εάν ήδη βιώνουμε μια τέτοια κατάσταση μέσα στην τάξη μας, το πιο σοφό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε είναι να κάνουμε την ώρα του κύκλου όσο πιο σύντομη και διασκεδαστική για τα παιδιά γίνεται .
Μην ξεχνάμε πως το παιδί της προσχολικής ηλικίας δεν μπορεί να κρατήσει συγκεντρωμένη την προσοχή του για πάνω από δεκαπέντε λεπτά.
Γι αυτό το λόγο , καλό είναι στην αρχή της σχολικής χρονιάς ,ο κύκλος να διαρκεί λιγότερο και να αυξάνουμε σταδιακά τον χρόνο διάρκειας του καθώς αυτή εξελίσσεται .
Οι δραστηριότητες του κύκλου θα πρέπει να γίνονται μακριά από τουβλάκια ή άλλα παιχνίδια που μπορεί να τραβάνε την προσοχή των παιδιών.
Επίσης ο χώρος που θα κάθονται τα παιδιά θα πρέπει να είναι άνετος και να τα χωράει όλα. Κανείς δεν μπορεί να κάτσει ήσυχος εάν είναι στριμωγμένος και νιώθει άβολα.
Θα πρέπει επίσης να υπάρχουν κανόνες που θα έχουν οριστεί από την αρχή της χρονιάς για την ώρα που κάθονται στον κύκλο ή την παρεούλα
πχ περιμένουμε τον άλλο να τελειώσει πριν αρχίσουμε να μιλάμε εμείς, ή σηκώνουμε το χέρι μας όταν θέλουμε να πούμε κάτι.
Τους κανόνες αυτούς, καλό είναι να τους θυμίζουμε στα παιδιά κάθε φορά που παρεκτρέπονται
Πολύ σημαντικό είναι επίσης να χωρίζουμε τα παιδιά που είναι πιθανό αν βρεθούν μαζί να κάνουν φασαρία.
Μία λύση είναι να έχουμε προκαθορισμένες θέσεις για τα παιδιά και στον κύκλο, βάζοντας τα πιο ζωηρά δίπλα στα πιο ήσυχα. Αυτό βέβαια είναι αρκετά αυταρχικό μέτρο για κάποιους εκπαιδευτικούς, αλλά έχει αποτέλεσμα.
Επίσης πάρα πολύ σημαντική είναι και η ενθάρρυνση.
Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει συνέχεια να επιδοκιμάζει την σωστή συμπεριφορά κάποιων παιδιών και να δίνει ελάχιστη προσοχή στα παιδιά που δεν φέρονται σωστά πχ μπράβο σου Γιώργο, που με παρακολουθείς τόσο προσεκτικά.
Μερικά ακόμη κόλπα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να κρατήσουμε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών, είναι τα εξής:
1.Η αυξομείωση στην ένταση της φωνής μας.
Αυτή η μέθοδος πιάνει πολύ συνήθως όταν θέλουμε να τους διηγηθούμε κάτι ή τους διαβάζουμε παραμύθι.
Γενικά η ήρεμη και σιγανή φωνή τα κάνει να προσέχουν περισσότερο από τις δυνατές και έντονες φωνές.
¨Όταν διαβάζουμε παραμύθι ο κατάλληλος χρωματισμός της φωνής μας είναι απαραίτητος. Δεν είναι δυνατόν η αρκούδα να έχει την ίδια φωνή με τη μέλισσα.
2.Μερικές φορές καλό είναι να δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία να γίνουν κι αυτά δάσκαλοι.
Μπορούν αυτά να διηγηθούν κάτι ή να επιλέξουν τι θα κάνει η ομάδα. Έτσι μπαίνουν για λίγο στη θέση μας και καταλαβαίνουν πόσο δύσκολο είναι να προσπαθείς να μάθεις σε κάποιον κάτι και αυτός να κάνει φασαρία.
3.Το παιχνίδι του λάθους.
Πολλές φορές όταν θέλουμε να τραβήξουμε την προσοχή τους μπορούμε να πούμε για παράδειγμα ένα τραγούδι με λάθη
Φυσικά τα ενημερώνουμε από πιο πριν για να βρίσκουν τα λάθη. Το πιο αγαπημένο τραγούδι της δική μας τάξης είναι <<η κουκουβάγια>> παραλλαγμένη πχ αντί για πάνω στην βελανιδιά κάθεται μια κουκουβάγια, τους λέω πάνω στην βερικοκιά κάθεται ένα περιστέρι.
Τα παιδιά φυσικά ενθουσιάζονται βρίσκοντας τα λάθη. Το ίδιο μπορεί να γίνει με την ημερομηνία, τις εποχές και οτιδήποτε άλλο συζητάμε και είναι ήδη γνωστό στα παιδιά
4 Ένα άλλο κόλπο που τα κάνει να μην βαριούνται είναι το να αφήνει η νηπιαγωγός ατελείωτη μία φράση κι αυτά να πρέπει να την τελειώσουν πχ σήμερα είναι….
ή ο καιρός σήμερα είναι…. ή μετά το 16 έρχεται το….
Ακόμη πολύ μεγάλη σημασία στο να μη πλήττουν τα παιδιά παίζουν και οι ερωτήσεις που εμείς τους θέτουμε πχ είναι πολύ βαρετή μια ερώτηση που απαιτεί μια μονολεκτική απάντηση πχ σας άρεσε το παραμύθι? από την ερώτηση τι σας άρεσε από το παραμύθι?
Στην δεύτερη ερώτηση το παιδί μπορεί να έχει μία πληθώρα απαντήσεων και πρέπει να σκεφτεί αρκετά για να απαντήσει τι του άρεσε πραγματικά από το παραμύθι και φυσικά να το εκφράσει σωστά λεκτικά.
5 Τελειώνοντας, μην ξεχνάμε ότι στον χώρο του νηπιαγωγείου , η νηπιαγωγός διαθέτει πολύ σοβαρά όπλα για να κεντρίσει το ενδιαφέρον του παιδιού πχ μπορεί κάλλιστα αυτό που έχει να τους διηγηθεί να το διηγηθεί μία κούκλα κουκλοθέατρου.
Αυτή είναι μία δραστηριότητα που αρέσει πάντα στα παιδιά και διευκολύνει πολύ την νηπιαγωγό στο εκπαιδευτικό της έργο.
Ακόμη όταν λέμε σε ένα παιδί ότι μπορεί να πάρει το λόγο , μπορεί να το εννοούμε κυριολεκτικά. Μερικές φορές ο<< λόγος>> στα νηπιαγωγεία είναι ένα κουκλάκι ζωγραφισμένο από τη νηπιαγωγό ή τα παιδιά που το κρατάει μόνο αυτός που μιλάει. Όποιος δεν το έχει ,δεν μπορεί να μιλήσει και πρέπει να περιμένει την σειρά του για να τον πάρει.
Εάν όλα τα παραπάνω δεν πιάσουν με κάποια από τα παιδιά του νηπιαγωγείου σας,
θυμηθείτε πως πάνω από όλα είναι μικρά παιδιά και σας διακόπτουν για να τραβήξουν την προσοχή σας.
Μερικές φορές το να πάρουμε για λίγο στην αγκαλιά μας ένα ζωηρό παιδί είναι ακριβώς ότι χρειάζεται για να ησυχάσει και να ηρεμήσει.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου