Κυριακή, 12 Δεκεμβρίου 2010

Σχέδιο εργασίας Project με θέμα : λουλούδια και φυτά του τόπου μας





Σχέδιο εργασίας (Project) με θέμα : Λουλούδια και φυτά του τόπου μας.


Ο διάρκεια διεξαγωγής του project ορίστηκε από τα νήπια .
Το πρόγραμμα είχε έναρξη τις πρώτες ημέρες του Μαΐου του 2010 και λήξη τις τελευταίες μέρες του ίδιου μήνα

Αφόρμηση για την επιλογή του θέματος αποτέλεσε ένα μπουκέτο λουλουδιών που έφερε ένα μαθητής του νηπιαγωγείου μας στην τάξη.
Η αναγνώριση κάποιων ήδη γνωστών στα νήπια λουλουδιών ήταν άμεση πχ τριαντάφυλλα , μαργαρίτες.
Όμως υπήρχαν και κάποια λουλούδια που τα παιδιά αγνοούσαν.
Στην επόμενη φάση, η τάξη κατακλύστηκε από ερωτήσεις όπως : ποια λουλούδια είναι του αγρού και ποια του κήπου, πώς καλλιεργούμε ένα φυτό κι ένα λουλούδι, τι χρειάζεται ένα φυτό για να ζήσει, πώς ονομάζεται το μέρος του λουλουδιού που στηρίζεται πάνω στο βλαστό κι άλλες ακόμη παρόμοιες ερωτήσεις .

Η ιδεοθύελλα.

Με τη βοήθεια της νηπιαγωγού, τα νήπια πρότειναν δραστηριότητες με τις οποίες θα τα ενδιέφερε να ασχοληθούν και χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας.
Μία ομάδα παιδιών, πρότεινε να βρούμε βιβλία σχετικά με τα λουλούδια και τα φυτά και να τα διαβάσουμε στο νηπιαγωγείο.
Μία άλλη ομάδα παιδιών αποφάσισε να φυτέψουμε λουλούδια και φυτά στο νηπιαγωγείο και να σημειώνουμε την ανάπτυξή τους.
Κάποιοι άλλοι πρότειναν να ζωγραφίσουμε λουλούδια και να φτιάξουμε χειροτεχνίες σχετικές με λουλούδια.
Άλλα παιδιά θέλησαν να μάθουν τραγούδια για λουλούδια και τέλος όλα τα παιδιά μαζί συμφώνησαν να προσκαλέσουμε στο σχολείο κάποιες μητέρες ή γιαγιάδες που ήξεραν από κηπουρική να μας δώσουν συμβουλές και να μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε ένα μικρό κήπο.
Τα νήπια έλεγαν τις ιδέες τους και η νηπιαγωγός τις κατέγραφε.
Η καταγραφή αυτή έγινε σε ένα μεγάλο χαρτί και σε σχήμα ιστού αράχνης (ιστόγραμμα). Το θέμα του σχεδίου εργασίας βρισκόταν στο κέντρο και από το κέντρο έφευγαν με γραμμές οι δραστηριότητες που πρότειναν τα παιδιά προς τις διάφορες θεματικές ενότητες πχ γλώσσα, εικαστικά κτλ.
Η παραπάνω καταγραφή μας βοήθησε τόσο στην οργάνωση και την υλοποίηση των ιδεών των νηπίων όσο και στον έλεγχο του ρυθμού της δουλειάς μας αλλά και στην τελική της αξιολόγηση.

Οι διδακτικοί στόχοι.

1. Να παρατηρήσουν τα νήπια λουλούδια και φυτά και να μάθουν τα ονόματά τους και τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα.
2. Να αντιληφθούν και να κατανοήσουν τι χρειάζεται ένα φυτό για να ζήσει.
3. Να ομαδοποιήσουν λουλούδια σε δύο ομάδες (αγριολούλουδα και λουλούδια του κήπου)
4. Να μετρήσουν λουλούδια και να αντιστοιχήσουν τη ποσότητα με το σύμβολο του αριθμού σε ομαδική εργασία.
5. Να γνωρίσουν τα ονόματα των λουλουδιών, να τα αντιστοιχίσουν σε πίνακα αναφοράς και να προσπαθήσουν να τα γράψουν.
6. Να φτιάξουν ομαδικές εργασίες στα εικαστικά με διάφορες τεχνικές (κολάζ, ζωγραφική με τέμπερες και χειροτεχνίες με διάφορους τύπους χαρτιού.
7. Να διαβάσουν παραμύθια μέσα στην τάξη για τα λουλούδια και να συζητήσουμε για αυτά.
8. Να μάθουμε τραγούδια και να παίξουμε κινητικά παιχνίδια σχετικά με λουλούδια.


Δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν ανά θεματική ενότητα.

Φυσικές επιστήμες
- Παρατήρηση λουλουδιών στη φύση και στην τάξη.
- Συζήτηση για τα χαρακτηριστικά και τα ονόματα τους.
- Τι χρειάζεται ένα φυτό για να ζήσει. Ανάγνωση του παιδικού βιβλίου Μεγαλώνει, μεγαλώνει το φυτό.
- Εκμάθηση των μερών του φυτού.
- Σπορά μικρών φυτών στην τάξη.

Γλώσσα

- Αντιστοίχηση στον πίνακα αναφοράς της εικόνας του λουλουδιού με το όνομά του.
- Γραφή των ονομάτων των λουλουδιών από όσους μπορούσαν.
- Παιχνίδια με τα ονόματα των λουλουδιών γραμμένα σε καρτέλες.


Μαθηματικά

- Ταξινόμηση – ομαδοποίηση των λουλουδιών σε λουλούδια του κήπου και αγριολούλουδα. Ομαδικό κολάζ.
- Ομαδική εργασία με γλάστρες και αριθμούς (ζωγράφιζαν όσα λουλούδια έγραφε επάνω της η γλάστρα τους).
- Δημιουργία πίνακα διπλής εισόδου όπου τα νήπια ψήφισαν το αγαπημένο τους λουλούδι δίπλα στο όνομά τους.

Εικαστικά
- Χειροτεχνίες , χάρτινες τουλίπες από χαρτόνια κάνσον
- Τραγούδια για λουλούδια (μαργαρίτα μου μικρή, είμαι ένα λουλουδάκι κλπ)
- Ομαδική εργασία με την τεχνική ζωγραφική, κολάζ, μοντάζ, με θέμα τα λουλούδια
- Ανάγνωση, συζήτηση και ζωγραφική του παραμυθιού Το χαρούμενο λιβάδι
Δημιουργία μεγάλου κολάζ με τις ζωγραφιές των νηπίων.


Πληροφορική

- Εύρεση εικόνων λουλουδιών από το ίντερνετ, αποθήκευση στον υπολογιστή και
προβολή ως παρουσίαση στην τάξη.
- Φύλλα εργασίας που βρήκαμε στο διαδίκτυο (flower worksheets, mazes)

Στη συνέχεια, έγινε παρουσίαση των δραστηριοτήτων του σχεδίου εργασίας στους γονείς σε ειδική γιορτή.


Αξιολόγηση

Στο τέλος του μήνα Μαΐου έγινε συζήτηση στην τάξη με τα νήπια για το τι έμαθαν και για το αν πετύχαμε τους στόχους που είχαμε εξαρχής θέσει.
Επιπλέον ελέγξαμε το αν προλάβαμε να ασχοληθούμε με όλες τις δραστηριότητες που είχαμε αρχικά προγραμματίσει.
Τελικά συμφωνήσαμε όλοι πως μέσω του παραπάνω project τα νήπια όχι μόνο έμαθαν πολλά πράγματα για τα λουλούδια και τα φυτά αλλά διασκέδασαν και πολύ, πράγμα που ήταν και το πιο σημαντικό στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία.




















Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου